تازه سرليکونه
د (چاڼ سوي مضامين) نورې ليکنې
تازه سرليکونه
بېلابېلې ليکنې
د انسان کلي حیثیت او اجتماعي نظام
 
  December 1, 2014
  0

 لیکنه: ډاکټر عبدالهادي "متين"

دا چي انسان یو ژوند لرونکی موجود دئ نو حیاتي قوانین پر جاري کیږي، په همدې لحاظ هغه د بیالوژي د علم موضوع ده، خو یوازي د بیالوژي د علم له مخي د انسان د ژوندانه مکمل قانون نسي جوړېداي .

انسان کور، کالو او ډوډۍ ته ضرورت لري ، په همدې سبب اقتصاد د ژوند یوه مهمه برخه ده ، خو انسان یوازي د خوراک ، کورجوړولو او اوسېدلو لپاره هم نه دئ چي د ژوند فلسفه يې پر اقتصاد بنا سي .

انسان د نسل د بقا لپاره قوي جنسي میلان لري  خو یوازي د نسل د زېږولو آله هم نه دئ .

انسان شعور لري ، ډول ډول ادراکات ، جذبات او د غوښتني انګېزې لري، خو انسان له سره تر پښو یوازي نفسیات هم نه دئ چي د روان شناسي د علم پر اساس یې د ژوندانه مکمل پروګرام جوړ سي .

بشر يوه پر مخ تللي هستي ده چي د خپل فطرت له مخي مجبوردئ چي د نورو انسانانو سره یو ځای ژوند وکړي او د ژوندانه ډېر اړخونه يې تر ټولنپوهني لاندي راځي خو یوازي د ټولني پوهان هم نسي کولاي چي ددغي متمدني هستۍ لپاره د ژوند یو مکمل نظام جوړ کړي .

له حسیاتو سره سره انسان عقل هم لري، د معقولاتو غوښتنه کوي او دخپل عقل اطمينان غواړي،خو په مکمله توګه یوازي د معقولاتو پر اساس د ژوندانه قانون نسي جوړېدای .
 
انسان یو اخلاقي او روحاني موجود دئ چي د محسو ساتواو معقولاتو دواړو څخه پورته حقیقتونو ته د تللو غوښتنه پکښي لیدل کیږي، د ښو او بدو کول غواړي خو یوازي انساني اخلاق اوروح هم نه دئ چي د اخلاقو او روحانیت پر بنیاد ورته نظام جوړ کړای سي .

په اصل کي انسان په یوه وخت کي د ا هر څه دئ ، او د دغو ټولو حیثیتونو سره سره هغه یوبل حیثیت هم لري چي د کائناتو ددې ستر نظام یو جزء دئ، او د ژوندانه اصول يې په حتمي توګه ددې خبري ثابتيدل غواړي چي په کائناتو کي دهغه حیثیت څه شي دئ، او د کائناتو د یو جزء  په حیث ورته څه کول په کار دي ؟ 

همدارنګه له دې هم نا چاره دئ چي د خپل ژوند هدف وټاکي، او په دې باب پرېکړه وکړي چي د څه لپاره ورته کارکول په کار دي ؟

دا ورستۍ دوې پوښتني د بشر د ژوندانه بنسټیزي پوښتني دي چي د ژوند فلسفه پر جوړیږي، د دغي حياتي فلسفې لاندي هغه ټول علوم چي د نړۍ او بشر سره ارتباط لري د خپلي خپلي دائرې معلومات راجمع کوي تر څو د بشر د کار کولو یوه لاره جوړه سي او د ژوندانه ټوله کارخانه پرې حرکت وکړي . 

که د ژوندانه بنسټیزه فلسفه د اخلاقو ، تمدن او ټولنیز ژوندانه ټول نظام د اقتصاد پر اساس و درول سي، نو د بشر د ژوند هدف به د څاروي په څیر واښه خوړل او چاغېدل وي، او یا به یوازي د یوآزاد څريدونکي حیوان په څیر څريدل وي .

همدارنګه د اخلاقیاتو، روحانیاتو، معقولاتو، اجتماعیاتو، روانشناسۍ او نورو علومو په دائرو کي هم د اقتصادي نظر د غالبیدو له امله د خورا سخت عدم توازن خطر پیداکیږي؛ بیا به معقولات په مأکولاتو بدل سي، د ټولنپوهني د ټولو حقایقو پر ځای به کاروباري اهداف ولاړ وي، او په روانشناسي کي به انسان صرف د یوه اقتصادي حیوان حیثیت ولري چي دا کار پر انسان ستر تیری دئ ، لکه نن ورځ چي بشر د همدغه تیري سره لاس او ګریوان دئ . 

نن ورځ چي په بشري ټولنه کي د انسانانو یوه طبقه په اسمان کي او بله پر مځکه قرار لري دا تفاوت د انسانانو د استعدادونو د تفاوت پر بنیاد نه دئ او نه دا فرق طبعي دئ بلکي دا مصنوعي توپير دئ!

 نن د بشریت پر مطلق اکثریت شرایط دومره تنګ دي چي استعدادونه او شخصیتونه يې لازمه وده نسي کولای .

په اوسنۍ بشري ټولنه کي د ورورګلوي ، محبت او بشردوستۍ په عوض د نفرت،محرومیت او غچ اخیستني اثرات غالب دي انسان د حیوان څخه په امن دئ خو دانسان څخه په امن نه دئ،علت يې دا دئ چي نظام ناقص دئ؛ او دانسان د کلي حیثیت ضرورتونه په نظرکي ندي نیول سوي؛ همېشه د انسان او ټولني ته دیوې زاويې څخه کتل سوي دي ،او حاکمي طبقې د ځان په ګټه قانون جوړ کړی دئ .

هغه نظام د بشر لپاره ګټور تمامېدای سي چي د طراح علم يې پر عالــَم احاطه ولري، ټولو انسانانو ته په یوه سترګه ګوري او د خپلو اولادو په شان ورباندي مهربانه وي، د ګټو پر سر د انسانانو سره اختلاف ونلري . انسان ځکه پر عدالت ولاړ نظام نسي جوړولاي چي هغه په ټولو چاروکي د خپل منفعت بنده دئ، پوهه يې کمه ، او معلومات یې همېشه د حالاتو سره په تغیر کي وي، قدرت ورته حق معلومیږي؛ همدارنګه د انساني ټولني لپاره باید هغه ډول نظام جوړوي چي پالونکي او پیداکوونکي ذات ورته ښودلي دي .

 دانه معقولیت دئ نه عدالت چي مځکه د یوه چا وي او قانون پکښي دبل چا واکمن وي .
 
ماخذ: تعلیم الاسلام مجله، ۱۲ ګڼه
---------------------------------------------
 
 
 
تبصره
يو نوم خامخا وليکئ.دغه نوم تر ٤٠ تورو زيات دى.
برېښناليک خامخا وليکئ.دغه برېښناليک تر ٤٠ تورو زيات دى.دغه برېښناليک باوري نه دى!.
متن خامخا وليکئ.متن تر وروستي بريده رسېدلى دئ.

  که نه لوستل کېږي دلته کليک وکړئ.  

سرته