تازه ترين
مقالات بیشتر از (مطالب گلچین)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
گوهر مثلث زیبای زندگی موفق
  تعلیم الاسلام
  January 13, 2020
   0



علم وعمل واخلاق، سه بعد زندگی موفق یک انسان را در زندگی دنیوی وپسا زندگی در آن سرای جاویدان تشکیل می‌دهد، انسان‌های موفق در زندگی شان نخست علم می‌آموزند وسپس به آن عمل می‌کنند وآنگاه عمل در رفتار وگفتار حوزه‌ی برخوردهای اخلاقی شان تبارز می‌نماید.


اهمیت علم ودانش را از آنجا فهمید که اولین فرمان از فرامین وحی الهی برای انسان است، نخستین آیات وحی در این مورد چنین صراحت دارد:


«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ. خَلَقَ الْانسَانَ مِنْ عَلَقٍ. اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ. الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْانسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» (علق: ۱-۵)
 بخوان به نام پروردگارت كه [همه آفريده‏ها را] آفريده. [همان كه‏] انسان را از علق به وجود آورد. بخوان در حالى كه پروردگارت كريم‏ترين [كريمان‏] است. همان كه به وسيله قلم آموخت،[و] به انسان آنچه را نمى‏دانست تعليم داد».


عمل در کنار ایمان در لابه لای آیات قرآن کریم، دومین فعالیت اساسی ومبنائی بندگان موفق خدا معرفی شده است و (۵۲) آیه‌ی قرآن بر این مورد تاکید وگواهی می‌دهد، از آن جمله این فرموده الهی که می‌فرماید:


«الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب» (رعد:۲۹)
كسانى كه ايمان آوردند، و كارهاى شايسته انجام دادند، براى آنان زندگى خوش و با سعادت و بازگشتى نيك است».


اخلاق یعنی پاکیزه گفتار کردن وزیبا برخورد کردن با دیگران، از برترین سبک زندگی وبالاترین برخوردهای انسانی محسوب گردیده واخلاق بزرگوارانه مورد ستایش خدای متعال قرار گرفته است، چنانکه می‌فرماید:


«وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ» ‏ (قلم:۴)
و يقيناً تو بر ملكات و سجاياى اخلاقى عظيمى قرار دارى


در تحصیل علم ودانش، وفراگیری اخلاق وانجام گفتار وکردار نیکو کوشا باشید، میهن عزیز ما بیشتر از هرچیز به این سه گوهر گرانبهای زندگی نیاز بیشتر وفزون‌تر دارد، تا در آینده‌ای زندگی افراد متعهد وسودمند برای اسلام وکشور عزیز مان باشیم.


آگاهان امور، خود ودیگر ناآگاهان را به سوی کسب علم ودانش، وانجام عمل نیک وشائسته، وبرخورداری از اخلاق زیبا وعالی سوق وحرکت دهند، یقینا زندگی در زیر چتر علم ودانش، ودر کنار اعمال زیبا، توأم با برخورداری از برخوردهای شائسته ونیک، وانس با کتاب وخواندن، وعادت با قلم ونوشتن آن قدر شیرین است که به انسان طراوت وتازگی می‌بخشد وهمه تلخی‌ها وناکامی‌های دیگر را به باد فراموشی سپرده خاطره‌های زیبا وپایدار می‌آفریند.


جوانان ونوجوانان عزیز میهن اسلامی!

 گام به گام پیش به سوی گوهر مثلث زیبا وقشنگ علم وعمل واخلاق، ونهادینه کردن آن در زندگی اسلامی ومیهنی.


حبیبی صالحی
۲۲ جدی ۱۳۹۸ ش