تازه ترين
مقالات بیشتر از (مطالب گلچین)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
زمستان فرصت خوب روزه داران
  تعلیم الاسلام
  November 25, 2019
   0

خداوند متعال برای آدم ها در زندگی بهترین چانس ها را عنایت می فرماید،  بر ما بندگان است که از این فرصت ها استفاده نماییم ک در غیر آن شاید ناشکری کرده باشیم.


خیلی ها از بابت روزه قرضدار می باشند، مانند مریضان و بیماران که در ماه رمضان روزه گرفته نمی توانند، از جمله مریضان که بیماری شکر یا قند دارند و در موسم گرما توان روزه گرفتن را ندارند، و هر ساعت باید آب بنوشند ودر غیر آن برای شان ممکن نیست.


یکی ازین قرضداران روزه رمضان، خواهران اند، آنهای که در ماه رمضان به عادت ماهانه مبتلاء می شوند ویا اولاد به دنیا می آورند، ونمی توانند روزه بگیرند.


 خیلی وقت ها برای این قماش افراد فرصت روزه گرفتن میسر نمی شود، اما ماه های زمستان برای ادای این قرض بهترین چانس و فرصت است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی چنین می فرماید:


 عن عامر بن مسعود الجمحيّ قال قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه وسلّم: الصّوم في الشّتاء الغنيمة الباردة. (رواه الترمذی واحمد، والحدیث حسن)
(عامر بن مسعود جمحی رضی الله عنه روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: روزه گرفتن در زمستان غنیمت آسان وباراحت تر است)

 


 

یعنی روزه در زمستان ها بهترین فرصت است، برای:
۱. روزه ها خیلی کوتاه است و با یک چشم پلک زدن آفتاب طلوع و غروب می کند.
۲. روزه گیرنده اجر و پاداش بی مشقت می‌یابد.
۳. بمانند روز های تابستان وموسم گرما تشنه نمی شود.
۴. بمانند روزهای دراز مشقت گرسنگی را احساس نمی کند.


ازین رو پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اجر وپاداش این روزه روزهای زمستان را به غنیمتی تشبیه داده اند که مجاهد آن را به راحتی وبدون مشقت جنگ و تکالیف آن بدست می آورد.


زیرا مشقت روزه زمستان نیز خیلی کم و حتما در حد صفر است، گاهی اصلا آدمی نمی داند که روز چگونه سپری شد، و حتا برخی اوقات آدمی به سحری خوردن هم نیاز نمی داشته باشد،  و گاهی آدمی صرف برای بجای شدن سنت سحری یک کلاس آب  می نوشد وبس.


بهررو، زمستان بهترین فرصت روزه گرفتن است، برای همه مسلمانان و بویژه برای کسانی که از بابت روزه قرضدار می باشند، چه برادران باشند و چه خواهران. 


در هرصورت روزه زمستان فایده ای بدون تحمل تکلیف و مشقت است.


پس بشتابید به سوی این فرصت!
و بشتابید برای بدست آوردن این غنیمت آسان!
و بشتابید به سوی پاداش بی زحمت خدای منان!


خدای متعال همه را و بویژه قرضدار های روزه را در این زمستانها توفیق روزه گرفتن عنایت فرماید. 


حبیبی صالحی 
دوشنبه چهار قوس سیزده نود وهشت شمسی